Allmänt om fåglar: Hindra svalor bygga bo på hus

2017-04-14 13:41:21, Margaretha Gelius
vi har problem med att svalorna bygger bo under det utskjutande taket och vi har träveranda under vilket innebär att dom smutsar ner otroligt. Det förstör även trädäcket. har någon något tips vad man kan göra. Vi har ett tips att måla svart under taket men vill inte göra det förrän vi vet att det är ett bra tips.

2017-04-14 23:34:53, Harald Eriksson
Hej Margaretha! Jag hoppas verkligen att Du inte tar illa upp nu, men jag känner att Du har vänt Dig till rätt forum, men med fel fråga. Svalor bygger i flesta fall bon under utskjutande tak och om alla petar bort dem så finns risk för minskade antal svalor. Hussvalan har minskat drastiskt i antal de senaste åren utan att man, till hundra procent, vet varför. Så om det är hussvalor som bygger bo hos er, så tycker jag att ni ska vara glada för ett allt mer ovanligt besök och kanske spänna upp ett snyggt segeltak över ert trädäck för att skydda mot träcket. (Självklart så förstår jag problemet och obehaget med ett nerskitet trädäck också!) Trevlig helg! Mvh Harald

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Hindra svalor bygga bo på hus

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve