Allmänt om fåglar: Fågelbo på balkongen

2018-04-10 20:25:11, Britta Gertz
På mitt balkongräcke. Varje år vid denna tid april ligger det lerkluttar med ca en dm avstånd. Är det svalor som har mellanlandat och skaffat en depå för att börja bygga sitt bo? Undrande fågelvän

2018-04-11 06:46:44, Steve
Hej Britta! Låter ju intressant. Aldrig hört talas om tidigare. Möjligen att någon fågel lagt lerklumparna på tork eftersom konsistensen kanske var för vattnig. Om det är just svalor vet jag inte. Flera andra arter använder oxå lera i sitt bobyggande.

2017-07-04 19:13:21, Jasmine
Hej, Vi har problem med fiskmåsar som har ett fågelbo på hustaket bredvid oss och attackerar så fort vi går ut på vår balkong. Detta är ett stort problem då vi inte längre kan vistas på balkongen och vi vill ju såklart kunna njuta av den korta sommaren som vi har. Detta bo måste bort men det verkar som att de har fått ägg redan... Kan man ringa någon som kommer och plockar bort boet och som samtidigt tar hand om äggen? Tacksam för svar!

2017-05-10 14:00:04, steve
Om du ska plocka bort eller flytta på boet så ska du göra det nu innan några ägg är lagda. Flyttar du på boet så får man nog räkna med att de börjar bygga ett nytt på samma ställe som tidigare. Vill du absolut inte ha något bo just där så får du täcka över platsen på något vis.

2018-05-15 16:23:42, Steve
Hej Susanne! Gissningsvis så är det en koltrast som byggt bo i balkonglådan. Sedan börjar fågeln inte ruva på äggen för än alla äggen är lagda. Så ägg kan ligga lagda i flera dagar utan värme och inte förstöras. Så några timmar är inget att oroa sig för.

2018-05-14 23:06:15, Susanne
Hej! Världens sötaste lilla fågelmamma har byggt bo i vår blomlåda på balkongen. Ett turkosblått ägg ligger där. Hur länge kan mamman vara borta från ägget? Ska man lägga ner något, typ bomull, för att skydda ägget när hon är borta? Hon verkar ha varit borta ett par timmar nu... #liteoroligförägget Mvh Susanne

2017-05-10 13:35:08, Anna
Jag har också fågelbo på balkongen, byggs i detta nu och fågeln har kommit långt i bygget bara sen i morse. Inga ägg än, och jag kommer störas mycket då det är just utanför sovrummet tätt intill dörren. Det är långt ner till marken och svårt att hitta nån plats i närheten, kan jag flytta på boet innan äggen kommer?

2019-04-23 20:10:20, johan
Gratulera till duvor på en balkong är märkligt. De skitar ner oerhört mycket, och har diverse parasiter i fjärdrarna. I min bostadsrättsförening plockar vi alltid bort bon och ägg från balkongerna, enkelt och smidigt sätt att bli av med plågan.

2017-04-27 17:20:07, Ange
Hej! Vi har ett fågelbo med ungar på balkongen. Vad göra? Det är duvor. Mvh, Ange

2017-04-27 19:39:54, Harald Eriksson
Hej Ange! Grattis till att naturen har kommit så nära Dig! Jag vet inte exakt vad Du vill ha svar på...Du behöver inte göra någonting. Har Du någonting precis runt boet som Du inte vill ha fågelbajs på, så kan Du täcka det tills ungarna har flugit ur boet. Du behöver inte heller oroa Dig för att störa dem (Du behöver ju inte skjuta raketer och köra cirkelsåg) för de visste om att Du bodde där när de byggde sitt bo och la sina ägg. Placera en stol på insidan så att Du kan sitta och titta på dem genom fönstret. Med vänlig hälsning/Harald

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fågelbo på balkongen

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve