Allmänt om fåglar: Fakta kring Candagässen?

2017-11-21 12:19:36, steve
Har tyvärr inga siffror om det. Men eftersom gässen bara uppträder i stora flockar på några veckor på hösten så har jag svårt att tro de skulle kunna matcha jordbruket eller avloppen.

2017-11-18 08:47:34, steve
Först måste vi reda ut om det är kanadagäss eller vitkindade gäss. Just i Stockholmstrakten och Mälardalen så är det klart mest av de mindre vitkindade gässen. Det finns mycket med Kanadagäss oxå men inte alls lika många. Träcket som gässen lämnar ifrån sig är rena gödselkuren för gräsmattor och åkrar. Det innehåller mest nedbrutna växtdelar och är väldigt näringsrikt. Eftersom träcket endast innehåller växtdelar så kan det samlas in och användas i blomkrukor eller balkonglådor utan att först behöva "brinna" i flera månader, som en vanlig kompost bör göra. Hur många gässen är i antal känner jag inte till men det kan säkert vara upp mot 100 tusen på hösten. Men då är det både vitkindade gäss, kanadagäss och grågäss blandat

2017-11-17 22:26:33, Fundersam
Hej, Jag forskar lite efter om det finns någon beräkning eller inventering över hur många Canadagäss som är etablerade i Mälaren? Dels över hur många som häckar, del över hur många som samlas i Mälaren på hösten? För ögat är det enorma flockar på hundratals individer som kan inta hela öar periodvis. Slutligen hur mycket träck avger en Canadagås per dygn och vad innehåller träcket för mängder kväve, fosfor, nitrite, etc. per dumpning så att säga?

2017-11-19 22:17:03, Fundersam
Ok, Säg så här då oavsett vilken gås som dumpar träck så blir det en rejäl injektion gödsel i sjön även om det först hamnar på en strand (skiter dom direkt i vattnet förresten?) Det vore oerhört intressant med en siffra på mängden kväve och fosfor som tillförs Mälaren per år från vår bevingade population. Man säger ju att sjön är övergödd pga enskilda avlopp och jordbruk men jag har aldrig sett en siffra på det som jag nu efterfrågar?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fakta kring Candagässen?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror

Se live-sändningar på olika fåglar som häckar.
Havsörn
Fiskgjuse
Svart stork
Hägerkoloni
Mindre skrikörn
Kattuggla

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve