Allmänt om fåglar: Duvhök i hönsgård

2017-11-25 08:07:22, Anna-Karin Lundberg
Den dödade och åt en, de andra dog av stress eftersom höken flaxade runt i rastgården hela dagen utan att komma ut. Klättrar en hök på trädstammar och på nätväggar för att komma in? Jag trodde de störtdök på sitt byte? Men hur stora är de runt bröstkorgen, det måste väl vara mer än 60 mm i diameter? Jag vill inte byta allt nät i rastgården (160kvm) om det inte behövs.

2017-11-25 09:25:04, steve
En duvhökshona behöver nog mint 15cm bred öppning för att kunna pressa sig in. En hanne några cm mindre eftersom den är mindre än honan. Eftersom hönsen inte kan fly speciellt långt så behöver höken bara ett par vingslag inne i buren för att slå en höna. Den behöver inte överraskningsmomentet med en dykning, vilket den annars gör. En förbättrad tätning av buren räcker nog. Kolla vid trädet och vid marken. Däremot finns det ju andra marodörer som lätt tar sig in. Exempelvis en vessla. Kommer en vessla in i hänget så tar den död på alla hönsen. Den ger sig inte i första taget ;-) Där räcker det med en maska på kanske 4 eller 5 cm för att den ska komma in.

2017-11-26 08:15:05, Anna-Karin Lundberg
Att den behöver 15 cm låter rimligt, så att tro att den tog sig in igenom en nätmaska på 6x6 cm kan jag släppa då va? Jag såg höken i rastgården när jag kom hem från jobbet och hittade mina kära hönor döda, jag hann se att det var en riktigt stor hök, såg den fläckiga framsidan som unga hökar har, men tittade inte närmare om det var en hona eller hane, tog ingen bild heller, för det var ju en chockartad upplevelse. Hade jag inte sett höken hade jag trott på annat rovdjur, men nu var den ju där. Jag har tätt nedtill, galler både på marken och upp på väggarna, men jag fattar att jag inte kan stänga ute vesslor, minkar och såna djur, de är för smidiga. Men en hök, det trodde jag aldrig skulle komma in! Den måste ha spatserat på taknätet och letat efter stället att klämma sig igenom. Om jag ändå hade varit hemma då!

2017-11-24 13:15:32, steve
Hej! Troligtvis har den klämt sig igenom vid trädstammen. Tror inte den klämmer sig igenom nätmaskorna. Att den dödat så många höns (vilket inte alls är normalt) tyder på att det dels är en ungfågel och sedan kanske på att den inte kunnat få med sig den dödade hönan ut ur buren. Då kanske den ville döda en annan höna och se om det skulle gå lättare med den. Kan man ju gissa :-)

2017-11-24 07:17:43, Anna-Karin Lundberg
Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig att lösa ett mysterium. Jag har hönor med en hönsgård som jag trodde var som Fort Knox - men i förra veckan sitter en stor duvhök i rastgården, sex hönor döda. Jag har letat efter ställen där den kunnat ta sig in men hittar ingen uppenbar väg, möjligen en springa mellan taknätet och en trädstam, där den kanske kunnat åla ned emellan. Andra hönsvänner säger att duvhökar är smidiga och att den tagit sig in igenom maskorna på nätet, jag undrar om det verkligen kan vara möjligt. Nätmaskorna är 60x60mm och stumma, de går inte att töja större, men de går att ändra form. Drar man i nätet blir maskan längre, men då samtidigt smalare. Den här höken var stor, över en halvmeter lång och helt säkert en duvhök men ännu med ungfågelns spräckliga framsida. Hur stor bröstkorg har de? Det måste ändå vara den som avgör om de kan tränga sig igenom ett nät. Jag har sett filmer där de flyger genom små utrymmen, men inte så små hål som är mindre än själva hökens kropp. Nån som kan hjälpa med idéer?

2018-05-20 14:07:15, Marcus
Vanligt är annars att duvhökar slår med sån kraft mot hönsen att dom faktiskt gör hål i hönsnät av plast och bommulsnät eller nylonnät. Sedan när dom väl är inne hittar dom inte det lilla hål dom lyckats göra och får heller inte upp tillräcklig fart för att göra ett nytt.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Duvhök i hönsgård

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror

Se live-sändningar på olika fåglar som häckar.
Havsörn
Fiskgjuse
Svart stork
Hägerkoloni
Mindre skrikörn
Kattuggla

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve