Allmänt om fåglar: Fåglar, flyga.

2017-12-15 13:17:08, steve
Svårt att veta exakt hur fåglarna utnyttjar varandras luftvirvlar. Enligt en undersökning placerade fåglarna sig i formationen exakt i enlighet med aerodynamikens lagar. Det betyder att de valde exakt den punkt där de fick fördel av en uppvind från fågeln framför. Men för att vingarna ska dra nytta av luftströmmen i olika positioner så flaxar fåglarna olika beroende på exakt var de befinner sig i formationen. Med en för forskarna förvånansvärt stor precision, ”så stor att ingen trodde det var möjligt tidigare”, säger Steve Portugal som studerat det här. Snett bakom en annan fågeln gäller det att flaxa exakt samtidigt. Mer rakt bakom gäller det att flaxa upp när fågeln framför flaxar ner. Komplicerade saker ;-)

2017-12-15 08:18:21, Thomas
Man ser ofta att vissa fåglar flyger i V-formation. Jag har fått lära mig att då utnyttjas ett mindre luftmotstånd. Den fågel som ligger efter sparar energi, på t.ex. långflygningar. Det blir tydligen mindre luftmotstånd bakom varje fågel. Troligtvis ett "spår” efter varje vinge, på varje fågel. Alltså 2 ”spår” efter varje fågel, då den främsta fågeln oftast har en fågel på vardera sidan, bakom sig. Fågeln som flyger efter ligger snett bakom och flyger säkerligen i ett av luftspåren. Den fågeln använder det mindre luftmotståndet efter framför-varande fågels ena vinge. Eller? Frågor. Flyger den bakomvarande fågeln, med näbben, mitt i framförva-rande fågels ena luftström? Eller kan den bara använda luftströmmen på t.ex.höger vinge om den ligger i framförvarande fågels vänstra luftström? Då kan den ju bara spara energi på sin ena vinge?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fåglar, flyga.

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve