Allmänt om fåglar: Duvor har lagt ägg på balkong

2018-06-15 22:23:01, Marcus
Duvor är lite annorlunda mot för andra fåglar och matar inte ungarna med fast föda som insekter mm. Istället bildar de vuxna duvorna en vätska som kallas duvmjölk, som duvorna stöter upp och matar sina ungar med. Denna duvmjölk är väldigt näringsrik och när ungarna börjar bli lite större så besöker föräldrarna bara dom ett par gånger om dagen för att ge dom mat. Det kan därför vara lätt att missa matningstillfällena och tro att dom är övergivna. Det bästa är alltid att fåglarna får föda upp ungarna själva, om dom inte verkligen är övergivna, men då måste ni vara helt säkra på att så är fallet. Jag skulle utgå från att dom blir matade typ en gång i gryningen och en gång på kvällen utan att ni märker det. Är ungarna väldigt små (halvnakna gula) ska dock föräldrarna finnas nära ofta för att värma och mata dom mer regelbundet.

2018-06-15 22:29:38, Mavrick
Okej tusen tack Dem är rätt så stora och har fjädrar Jag har lagt en brödskiva vid dem men den har dem inte rört och dem ser pigga ut så fömodlingen får dem mat men jag måste ha missat det

2018-06-15 03:59:16, Mavrick
Hej en duva la äg på min balkong för ett tag sen jag tyckte synd att slänga äggen så lät den bara vara. Nu har ungarna kommit fram men har inte sett duvan på 2 dagar tycker synd om dem små ungarna. Ska duvan va med dem hela tiden eller kommer hon bara då o då? Va ska jag göra vill inte att dem ska svälta ihjäl på min balkong ? Tusen tack

2018-06-12 14:27:22, Marcus
Vill du kan du ju låta hinken stå och sedan följa uppväxten hos de 2 ungarna. Ruvningstiden brukar vara knappt 3 veckor och ungarna flyger efter ytterligare nån vecka. Nackdelen är att du kommer få rejält med skit på balkongen och du kommer inte kunna använda balkongen så länge det är ägg/små ungar. Måste du flytta dom så kan du testa att sätta nått liknande (typ en flätad korg) med ståltråd på utsidan av balkongräcket eller någon annanstans i närheten av där hinken står. Nackdelen med detta kan ju vara att grannarna får skit på sina balkonger under. Sista valet är annars att förstöra äggen och flytta hink och försöka hindra duvorna att lägga nya ägg. Försäkra dig om vilken art av duva det rör sig om först och kontakta kommunjägare för ett muntligt tillstånd eller dyl att ta bort äggen. Ringduvan är fredad utom jakttid och turkduvan alltid fridlyst. Tamduvorna är jag osäker på om dom är fridlysta överhuvudtaget.

2018-06-11 09:50:04, Robert Thorn
Upptäckte häromdagen att en duva ruvar på två små ägg på vår balkong. Den har lagt äggen i en hink. Vad är bästa rådet för den här situationen?

2018-06-16 08:26:40, Marcus
Bröd är inge vidare att ge fåglar, speciellt inte fågelungar. Vitt bröd kan betyda döden för en fågelunge, då det saknar näring och bildar en svårsmält klump i magen eller krävan. Kattmat är bättre i så fall, eller rent havrekross eller kornkross. Men som sagt, fåglarna själva sköter alltid det där bäst.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Duvor har lagt ägg på balkong

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve