Allmänt om fåglar: Gräsand, dunungar nu

2018-09-28 15:22:53, Micha
Hej! Såg just en gräsand med dunungar. Se bild. Hur vanligt är det i slutet av september? Kommer de att överleva?

2018-10-03 21:46:37, Marcus
Det är inte normalt, men inte unikt. Det förekommer att just gräsandhonor kläcker kullar mitt i vintern. Dessa blir aldrig långlivade eftersom dom svälter ihjäl. Små andungar äter mest insekter! Man kan tycka att man skulle hjälpa dom genom att stödmata eller fånga in och rehabilitera, men då är risken att ungarna kommer ärva beteendet och fortsätta kläcka ungar mitt i vintern, och i längden står man med ett stort problem. På frågan om dom kommer överleva så tror jag att dom har en chans, även fast den är betydligt mindre än för ungar kläckta på våren. Så länge inte vattnet fryser innan de blivit flygfärdiga och att dom hittar mat så kan det gå. Annars måste naturen få ha sin gång, och dom kan nog bli mat åt andra, tex någon duvhök.

2018-10-04 14:57:14, Micha
Tack så mycket för ett utförligt svar!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gräsand, dunungar nu

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve