Allmänt om fåglar: Var är fåglarna?

2019-06-18 08:13:44, Steve
Att talltitorna just nu inte ses i samhällen kan bero på att det flyttat in i skogen under häckningen. De söker sig dit där de kan finna mest mat åt sina ungar. De kommer säkert fram igen till vintern.

2019-06-18 07:53:58, Emsamvandraren
Talltitor här i närheten av Junsele är försvunna i år. Varför?

2019-01-01 09:29:41, Marcus
Det kan finnas olika anledningar till att det inte är någon fart på fågelmatningar. En anledning kan vara att fåglarna helt enkelt inte behöver besöka matning, för att dom hittar mat ändå. Mycket snö och sträng kyla brukar ge ökat aktivitet vid fågelmatningar eftersom fåglarna får svårare att hitta mat och behöver mer mat för att hålla värmen. Tvärt om blir det ofta vid mildare väder. Det kan även bero på att fåglarna dragit sig vidare. Även fast talgoxe och blåmes inte räknas som några flyttfåglar så förrkommer ibland invasionsrörelser vilket betyder att stora delar av mesarna kan få för sig att söka sig söder ut en vinter. Sedan är tex domherren en utpräglad invasionsfågel vintertid i sverige vilket betyder att dom vissa år kan vara överallt i stora antal för att sedan vara ganska enstaka.

2018-12-31 19:10:07, Åke
Var är alla fåglar, har haft mängder av fåglar vid mina fågelbord, har sex olika matningar, men inga fåglar. Har fyra sorters mat ink talgbollar. Fåglarna har varit borta i 3 veckor nu.

2019-07-06 23:52:38, Christina Ekström
Bor i närheten av Husie Mosse, ett naturområde i utkanten av Malmö. Går eller springer där nästan varje dag. Här finns ett knölsvanpar som fick fem ungar runt 20 juni. Har sett dem tillsammans nästan varje gång jag varit på plats. Den 21 juni åkte jag iväg på en resa och kom tillbaka 2 juli. De senaste 4 gångerna, 3-6 juli, jag besökt platsen har jag endast sett honan med en unge. Jag såg alla den 20 juni, dagen innan jag åkte iväg. Undrar vad som kan ha hänt de andra fem?

2019-07-07 01:55:06, Christina Ekström
Jag skrev att knölsvansparet fick fem ungar runt 20 juni. Jag menade 20 maj. Har inte kunnat redigera min kommentar.

2019-04-05 11:26:18, kicki
Undrar desamma här i medelpad, sen förra året har det inte funnits några talgoxar alls till denna dag endast större fåglar som kråka och kajor men inga småfåglar, utom en enda stackare av sindensvansarna, som annars brukar finnas en skara av dem här där jag bor, men nu bara en ensam har hållit till här i trädet utanför fönstret. Men många fåglar frös nog tyvärr ihjäl förra året och annat vilt då det blev ovanligt kallt, annars skulle man som brukligt höra dom i början av nyåret när dom börjar häcka.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Var är fåglarna?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve