Allmänt om fåglar: Känner små fåglar av faror?

2019-03-18 21:01:01, Marcus
Förutom det Steve nämner så finns det studier på just detta beteende som föreslår en liten annan förklaring. Om tex en mes ser en sparvhök blir det ofta livat med varningsläten och mesarna brukar ta skydd. Men ibland så händer istället detta att fåglarna istället "fryser" och sitter blickstilla, ibland flera minuter. Det har förklarats så att om småfåglarna upptäcker höken för sent och/eller bedömer det svårt att hinna fly till tex tätt buskage, så kan dom istället "frysa" där som sitter. Det kan verka som en dålig idé, men många rovfåglar och ugglor som inte äter dött kan tappa intresset om det slutar röra sig. Rörelsen triggar alltså jaktinstinkten. Jag har själv sett detta beteende flera gånger på min fågelmatning, och nästan alla gånger har jag då hittat en sparvuggla sittandes i närheten, ibland bara några decimetrar från närmaste småfågel! Men otroligt nog har sparvugglan spanat efter gnagare och låtit småfåglarna vara.

2019-03-19 10:10:40, Madde
Tusen tack för svaren! Då var det som jag misstänkte, ska lägga märke till om jag hör deras varningsljud också.

2019-03-18 18:08:44, Steve
Någon av dina småfåglar har gett ifrån sig ett varnings läte. En högfrekvent entonig tunn vissling som vara kanske en halv till en sekund. Eftersom det förekommer falskalarm så stelnar alla fåglar till, för att försöka avgöra om det är ett riktigt alarm eller ett falskalarm. Är det falskt alarm så går det bara ett par sekunder innan det är full fart igen. Är det ett riktigt alarm och fåglarna inte vet varifrån faran kan komma så kan de bli sittande ganska länge innan de reagerar. Varningsalarmet är ett läte som alla fåglar förstår och även vissa däggdjur.

2019-03-18 16:16:34, Madde
Hej alla fågel intresserade! Jag har observerat mina fåglar som jag matar i trädgården nu ett tag, och tyvärr kommer det en sparvhök titt som tätt och flyger förbi och försöker få en fågel. Och det som jag har märkt på fåglarna innan det kommer en rovfågel är att dom stannar upp i trädet (där jag har maten) och sitter blixt stilla, och detta kan vara 5-10 minuter innan rovfågeln kommer. Känner dom på sig att en fara lurar eller hur funkar det? Är väldigt fascinerad över mina små fåglar och vill lära mig så mycket som möjligt. Hoppas någon besitter mer kunskap i den frågan än mig. Tack för hjälpen :-)

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Känner små fåglar av faror?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve