Allmänt om fåglar: Tre örnar - varav ett par?

2019-05-22 21:45:54, Marcus
Många möjliga alternativ ja. Som du nämner blir inte havsörnarna könsmogna förns vid 5-6 års ålder och det är då stjärten blir ordentligt vit. Sedan kan det dröja ännu något år innan dom genomfört sin första häckning. Unga örnar (5 år och yngre) drar runt mycket och kan samsas i rätt stora ansamlingar. Äldre brukar under häckningstid bli lite mer aggressiva mot främlingar i närheten av sitt bo. Dina örnar kan ha varit ett par adulta + 1 yngre, men kan även varit tex två hanar + 1 yngre som möttes där deras revir möts. Det kan ha legat ett kadaver som drog till sig fåglarna. Många tänkbara fall alltså. Det är åtminstone inget konstigt att se flera örnar tillsammans, speciellt efter kusten där dom häckar relativt tätt.

2019-05-22 16:09:59, Martin
Jag såg långt bort i kikaren två havsörnar som cirklade runt i luften. Jag tänkte att de var ett lyckligt par. Men plötsligt dök en tredje örn upp. Ingen av dem var arg, de flög omkring och tycktes vara kompisar. Vad drar man för slutsats av detta? Kan det trots allt vara ett par, samt en tredje individ? Eller kanske tre ungfåglar som ännu inte skaffat sig en partner? Det som möjligen talar mot det sistnämnda alternativet är att två av dem tycktes ha vita stjärtar (de var ganska långt borta, men det lyste vitt baktill) och det ska väl - har jag förstått - signalera vuxna fåglar. Eller kanske tre ungkarlarar, som inte hittat en kvinno-örn? Eller tre kvinno-örnar, på spaning efter en örn-karl?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Tre örnar - varav ett par?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve