Allmänt om fåglar: Holk med häckande fåglar

2019-05-31 20:07:09, Jan
Jag har en gammal holk som ramlat ner från träd i vintras. Nu har ett häckande par småfåglar lagt ägg ( ljusblå ). Holken står lutad mot en tall. Kan jag flytta holken och sätta upp den på tallen utan att jag skrämmer bort fåglarna? Vore tacksam för rask svar eftersom jag såg en katt tidigare idag på tomten.

2019-05-31 20:15:36, Steve
Det borde du kunna göra. Mitt tips 'r att flytta den lite i två omgångar. Flyttar du den flera meter kanske de inte hittar den.

2019-05-31 22:54:10, Jan
Tack för Ditt snabba svar och tips. Jag kommer att flytta upp holken några meter i samma träd direkt i morgon när vi åker tillbaka till sommarstugan. Jag hör av mig hur det gick :)

2019-05-31 22:56:33, Jan
Tack för Ditt snabba svar och tips. Jag kommer att flytta upp holken några meter i samma träd direkt i morgon när vi åker tillbaka till sommarstugan. Jag hör av mig hur det gick :)

2019-06-01 10:39:54, Jan
Nu är holken tillbaka upp i trädet. Fåglarna återvände direkt till boet efter jag avlägsnade mig. Tusen tack för tipset Steve :)

2019-06-01 10:55:48, Steve
Härligt! Kul att höra!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Holk med häckande fåglar

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Invasion av ovanlig fågel.

Just nu kommer det in flockar med tallbit från norra Ryssland.
Rapportera gärna här om du ser någon. Äter med förkärlek rönnbär. Är oftast helt oskygga.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve