Allmänt om fåglar: Gråsiska långt söderut ?

2019-06-05 09:49:10, Stig
Tack Marcus för klarläggandet.

2019-06-03 17:13:30, Stig Svensson
Jag såg i helgen en gråsiska utanför Fjällbacka i norra Bohuslän. Ser dem ofta på vintern i Göteborgsområdet men denna tid på året ska de inte vara mer norrut från Dalarna och uppåt. Bilden är inte så bra men det är väl en Gråsiska? Tyckte också att den var mörkare än när man ser dem på vintern.

2019-06-03 17:37:38, Steve
Gråsiskor förekommer i lite olika varianter. Snösiskan som är väldigt ljus och sedan något som kallas för brunsiska som är mer brun än grå. Just den brunare varianten finns i södra delarna av landet året runt. Fågeln på din bild tycker jag är lite svårt att se om det är en siska. Kan ju också vara en hämpling?!

2019-06-04 13:16:14, Stig
Tack för svaret Steve. När jag tittar i bildgalleriet så ser den mer ut som en hämpling så du har säkert rätt. Skall till sommarstugan i helgen får se om jag kan få en bättre bild, alltid roligt att veta vilken fågel man ser och får på bild.

2019-06-04 16:28:18, Marcus
En gråsiska är det, med den grova flankstreckningen och samma färg på huvud och rygg. Som Steve skriver häckar den sydliga rasen "cabaret" eller brunsiska på västkusten.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gråsiska långt söderut ?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve