Allmänt om fåglar: Duvbo på balkongen! Hjälp!

2019-07-06 04:48:24, Michaela
Har haft ett fågelpar som hängt på våran balkong och tak i ett par månader nu. De försökte att bygga ett bo i början av sommaren men som vi slängde bort. Nu under bara någon dag byggde de ett nytt och när jag tittade till det låg ett ägg där! De ska få vara kvar såklart och vi vill det bästa för de. Me förstår inte varför de valde att bygga bo här, på balkongen hänger jag, sambo, två barn 7 och 10år typ mestadels av dagarna samt två katter som alltid har koll på dessa två duvor. :D Mamman verkar ändå lite trygg då hon gömmer sig lite grann när man går in och ut men går tillbaka till boet när man satt sig ner till rätta. Så där känns det ändå som det går bra. Men nu läste jag att fågelunge kan vid vissa fall lämna boet innan de kan flyga och skulle denna unge fly härifrån kan den riskera att falla från tredje våningen. :( så nu är frågan till någon som VET MER DUVUNGAR kan svara på om vi vågar oss ut på balkongen när det kläcks sen? Eller är den som morsan och farsan? Vänjer sig att det alltid kommer vara något som rör sig nära boet? Katterna har såklart fått balkongförbud då de är på helspänn över detta och verkar känna lukten av att det finns något nytt litet liv på balkongen. Vi andra skulle såklart inte göra mer en det vanliga, gå ut och sätta oss där under dagarna.. Barnen förstår att de måste var lugna på balkongen. Även om de så gärna vill vara så nära man bara kan och titta.. vill jag med. Men man vill ju inte störa onödigt mycket. :) Så snälla, är

2019-07-10 16:40:29, Marcus
Många fågelarter är borymmare och springer iväg redan efter någon timme efter kläckning. Dovorna är inte såna dock, utan dom stannar i eller nära boet tills dom kan flyga eller är nära på att kunna flyga. Dessutom klarar en unge ett högt fall så länge den inte är alldeles för liten. Jag tror inte ni behöver oroa er allt för mycket. Testa er fram och märker ni att dom störs mycket får ni backa. Tänk på att om ni skrämmer bort föräldrarna så nykläckta ungar eller ägg blir blottade så är kråkor väldigt snabba att lägga märke till det. Kråkfåglar älskar ägg/små ungar.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Duvbo på balkongen! Hjälp!

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve