Allmänt om fåglar: Info om ruggning?

2019-07-16 02:09:52, Sofi
Hej! Jag har inte skådat så länge, men hunnit bli väldigt fascinerad av olika dräkter och hur man kan använda små skillnader i dessa för åldersbestämma fåglarna. Jag letar efter en lista/sammanställning över när och hur olika arter ruggar och hur lång tid det tar för dem att bli helt utfärdade. Jag har Handbook of western palearctic birds, men där måste man läsa flera stycken för att få fram infon. Finns det någon bra sammanställning någonstans som man kan ha som komplement? Vad jag är ute efter är info i stil med: post juv ruggning av kroppsfjädrar på häckningsområdet; vår ruggning av kroppsfjädrar och större täckare; höst komplett ruggning på häckningsområdet. Fågel utfärgad vid 2:a höst.

2019-07-17 08:46:43, Marcus
De flesta arters ruggningscheman finns i litteratur avsedd för ringmärkning. Kolla på naturbokhandelns hemsida och sök på ringmärkning. Det finns många bra böcker. Men de allra flesta på engelska. Någon sammanställning vet jag inte om, och blir nog lång eftersom nästan alla arter har sin egen ruggningsstrategi. Kanske hittar du lite grundläggande på wikipedia också.

2019-07-17 08:49:13, Marcus
Ottenby fågelstation har också en "digi-guide" för åldersbestämning av fåglar på sin hemsida. Väldigt pedagogiska bilder, men ännu saknas många arter.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Info om ruggning?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve