Allmänt om fåglar: vilda fåglar i fångenskap

2013-12-10 11:07:26, lasse
För många år sedan hade jag nöjet att ta hand om en kaja, vars mamma blev överkörd framför ögonen på mig. Jag fick tvångsmata den i fyra dagar, på den femte bestämde den sig för att jag var husse och blev totalt orädd, och tam. Den flög för första gången dagen därpå, och försvann över husen. Det var ju inte meningen, men efter ett par minuter landade den på min axel som om den känt mig en evighet. Vi hade en kul sommar med mycket bus, dom är verkligen uppfinningsrika. Tyvärr luktar dom lite starkt, som alla kråkfåglar. En dag gick hon lite för långt, att köra bort hunden från matskålen var ingen bra idé. Nu till min fråga. Får man göra så här? Fågeln är ju fri.

2013-12-10 15:06:49, Steve
Kort svar: Nej, så får man inte göra. Längre svar: Man får inte ta hand om några svenska fågelarter vare sig de är sjuka, skadade eller övergivna ungar, utan tillstånd av Länsstyrelsen. Men..........vissa fåglar som det är tillåtet att jaga i princip året runt (utom just under häckningen) och som på många håll anses som en sanitär olägenhet (som ex. kajan) tror jag ingen skulle bry sig så mycket om ifall man tog hand om ett tag.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: vilda fåglar i fångenskap

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve