Allmänt om fåglar: Äggsjuk andhona?

2015-11-05 11:57:37, Annelie
Tack så mycket för dina svar Robert. Jag tycker också att det känns litet konstigt att honorna skulle bära äggen så här (de är några få som ser ut så på detta sätt, och alla av dem ser ut att ha en "stadig partner"). Jag hoppas att jag får se vad som händer med dem. Mvh Annelie

2015-11-02 21:25:39, robert
Hej! I nr 4 2013 Fåglar på Västkusten berättar Tommy Järås (som driver Fågelcentralen) om att de fick ta hand om 10 ungar 13/2. Troligen var de kläckta vid nyår. Även i Artportalen finns det ett par sena häckningsfynd. Det är naturligtvis mycket ovanligt men verkar alltså förekomma sena häckningar. Men en sådan här stor utbuktning brukar de inte ha när de bär på sina ägg.Tror därför också att någonting har gått fel. /Robert

2015-11-02 21:55:32, robert
Den sneda könsfördelningen finns även i Göteborg.

2015-11-02 16:26:58, Annelie
OK, tack för svaret! Jag får försöka hålla koll på honorna som ser ut så här för att se om de "kan göra sig av med äggen" och förhoppningsvis inte dö. Det finns ju betydligt färre honor än hanar bland gräsänderna, åtmistone här i Varberg. Mvh Annelie

2015-11-02 16:27:39, Annelie
OK, tack för svaret! Jag får försöka hålla koll på honorna som ser ut så här för att se om de "kan göra sig av med äggen" och förhoppningsvis inte dö. Det finns ju betydligt färre honor än hanar bland gräsänderna, åtminstone här i Varberg. Mvh Annelie

2015-11-02 10:25:38, Annelie
Jag har sett fler än denna gräsandhona med "hängande" bak, som ser ut som om den vore full av ägg. Dessa änder bildade par för några veckor sedan. Min fråga är om de kan ha ägg och i så fall vad händer med äggen. De kan ju inte ruva på dem den här tiden på året. Är inte hanarna sterila under "icke-parningsperioder"? Tacksam för svar!

2015-11-02 15:08:08, steve
Normalt ska änder inte lägga ägg under hösten och jag har ännu inte hört talas om något fall där detta har hänt. Däremot har jag hört om att sparvar som finns i vissa inomhuscentrum och även stadsduvor häckar och får ungar året runt. Gräsandhonan kan ha ägg i buken som aldrig kommit ut. Om äggen i så fall aldrig kommer ut så dör anden så småningom. Men det är svårt att säga. Hannarna är inte sterila under vintern. Det är förutsättningarna för att kunna föda upp en kull ungar som är den avgörande faktorn.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Äggsjuk andhona?

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve