Allmänt om fåglar: När sjunger fåglarna...

2016-02-27 17:51:54, Anton
Tack för tips om Rosenberg - den får jag kolla upp. Jag skulle egentligen vilja skriva ett långt inlägg med tankar, idéer och frågor kring detta, men det skulle bara (i bästa fall) leda till en metadiskussion utan svar - förvisso kanske en intressant sådan, men ändå...

2016-02-24 19:18:09, Anton
Om man bläddrar i diverse fågelböcker så kan man lära sig när flyttfåglar kommer och när de flyttar, när/var/hur de häckar, hur de låter osv. Men aldrig har jag sett någon info om NÄR de sjunger (utom ett fåtal undantag). Vissa arter sjunger ju året om, andra bara under någon månad. Vissa sjunger hela dagen långt in på kvällen, andra bara en liten stund, medan några sjunger på natten osv. Självklart förstår jag att det kan variera inom varje art, men det gör ju flyttarna också. Finns det någon bok/sajt som tillhandahåller den infon. Om inte, varför inte? Någon som vet?

2016-02-24 22:29:03, robert
Hej! Har inte heller sett så mycket information om detta, men har o andra sidan aldrig sökt efter den. I Erik Rosenbergs Fåglar i Sverige stod det lite grann. De två, enligt mig, troligaste anledningarna till avsaknad av information är att det inte är så väl undersökt och att det inte ansetts viktigt att nämna i litteraturen. Det kan också vara så att variationen inte är känd i tillräckligt hög grad för att det ska kunna publiceras offentligt. Mycket generellt kan man säga att fåglar sjunger vid de tider på året då de hävdar revir (ofta samtidigt som de häckar). Vet man när de gör det kan man ana sig till när på året de flesta individerna sjunger. De flesta gör det under vår/tidig sommar, men rödhake och gärdsmyg gör det även under vintern (vinterrevir). Hälsar Robert

2016-02-25 15:58:29, Steve
Tilläggas kan att många fåglar under vintern även har så kallade kontaktläten. Detta för att flockar av småfåglar som drar runt i markerna ska veta var de har varandra. Exempelvis mesflockar, korsnäbbar och siskor.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: När sjunger fåglarna...

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve