Allmänt om fåglar: Gravänders vårbeteende

2016-04-23 10:49:49, Lars Edstrand
Hej På min jaktmark har jag en luda med tjärat papptak. Varje vår sitter 20-30 gravänder på taket ivrigt " samtalande". Är det något som ingår i deras parningsbeteende? Är det ungfåglar som söker partner. Äldre fåglar har ju samma partner livet ut. Lars

2016-04-23 17:12:40, steve
Svårt att veta riktigt. En anledning är säkert att det kan vara extra varmt och skönt på det svarta taket med gott fäste för fötterna och utan risk för att bli jagad av katter eller rävar. Troligtvis är det gravänder som rastar under sin flyttning norrut, eller fåglar som just anlänt men ännu inte intagit sina revir. Sedan tror jag att gravänder i stort sett inte har något emot att häcka i varandras närhet.

2016-04-23 20:30:57, robert
Det skulle kunna vara icke könsmogna fåglar som sitter på ditt tak, men varför de är just på taket och inte någon annanstans vet jag inte. För övrigt så är gravanden territoriell, men storleken på ett revir kan ju variera.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gravänders vårbeteende

Tillbaka till kategorin: Allmänt om fåglar

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve