Fågelobservationer: Ejderpar nära strand

2018-12-22 11:46:53, Marcus
Dom beskriver på wikipedia hur underarten dresseri ser ut, alltså den "rasen" som finns på andra sidan atlanten. Dom skiljer sig utseendemässigt från våra ejdrar. Nominatformen Mollissima som är den underart som häckar i skandinavien saknar dessa "segel". Sedan är wikipedia inte alltid den bästa källan. I mina ögon är det två vanliga ejdrar av vår nordiska ras.

2018-12-19 22:47:40, Marcus
Jag tror inte vädret spelat någon större roll för ejdrarnas flytt, och dom är nog inte på gång att häcka än. Varje höst kommer stora mängder (fast minskande) ejder ner mot västkusten och södra östersjön från nordligare häckplatser för att övervintra. Dom finns alltså naturligt hos oss mitt i vintern. Dock så brukar dom samlas i stora flockar ute på öppet vatten där man kanske inte ser dom så lätt. Varför dina tagit sig till stranden vet jag inte, kanske för att äta något annat än blåmusslor som annars är en favorit. Svart rand under hakan och segel- låter som att du är inne på praktejder, som är en sällsynt gäst?

2018-12-20 10:42:57, Annelie
Hej! Nej, jag tror inte det. Läste nämligen på Wikipedia och där hade de följande text och bild. Kan de ha fel där? Praktejdern har ju svart segel och andra färger, eller hur? Text nedan från Wikipedia: "S. m. dresseri, adult hane i häckningsdräkt, Gloucester Harbor, Massachusetts, USA. Notera gul näbb, mycket breda och långa näbbkilar, väl synligt "segel", grönt under hjässan och avsaknad av svart V-teckning under hakan." och bilden nedan från samma text. Jag blir lite osäker här...

2018-12-19 18:00:28, Annelie
Här en annan bild...

2018-12-19 18:02:57, Annelie
Här är vingarna....

2018-12-19 18:01:10, Annelie
Här är honan...

2018-12-19 17:59:25, Annelie
Hej! Jag blev både glad och väldigt förvånad när jag såg ett ejderpar alldeles nära strandkanten igår i Varberg (Kattegatt). De brukar inte komma förrän mars/april för att häcka och då i stora kolonier, nu var det bara ett par, guding och åda. Min fråga är om det kan ha att göra med den varma sommaren och hösten att de är helt "tidvilla" och tror att det vår? Den andra undringen jag har är om hanens färgteckning. Den har ingen svart rand under hakan och "borde" väl då ha segel på ryggen, men det har den inte såvitt jag kan se. Tacksam för svar /Annelie

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ejderpar nära strand

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve