Fågelobservationer: Övervintrande bofink

2016-11-08 10:42:26, Robert Krockmar
Jag har en större fågelmatning vid mitt hus strax norr om Östersund. Till min förvåning verkar ett exemplar av bofink valt att övervintra och äter tillsammans med de övriga arterna. Jag har aldrig tidigare haft någon bofink som övervintrat här och frågan är om dom verkligen klarar detta nordliga klimat under vintern. Jag försöker ge den skalade solrosfrön i utkanten av fågelmatningen för att den ska få bra näringstillgång. Har någon av er andra någon erfarenhet av övervintrande bofinkar så pass långt norrut?

2016-11-08 11:43:18, steve
Bofinken skulle nog kunna överleva vintern på enbart fröer. Om maten skulle ta slut så flyttar den raskt söderut. Finkar vet man kan flytta upp mot 100 mil under ett par dygn utan att stanna för mat eller vila. Det är bara om den är sjuk som den riskerar att frysa ihjäl.

2016-11-08 12:55:31, Robert Krockmar
Jo, det är säkert som du skriver steve, men för min del väcker det lite eftertanke. Jag matar själv alltid fåglarna och trappar ner på vårvintern när bofinkarna och siskorna har kommit och fått äta upp sig några veckor efter flytten. Men när man ska påbörja matningen på hösten är inte lika givet. I år var det här en relativt kall höst redan från början av oktober, men dock utan snö. Jag började matningen i början av oktober och genast kom det även ett större antal bofinkar som ännu inte flyttat. Efter några veckor försvann de, men efter ytterligare någon vecka uppenbarade sig den här ensamma hannen som antingen missat tåget eller valt att stanna. Då hade även snön kommit och låg kvar på marken. Min reflexion är att man kanske trots låga temperaturer skulle vänta något längre, här uppe tills snön kommit, innan man påbörjar matningen. Risken finns ju annars att vissa exemplar av flyttfåglar som t ex bofinken väljer att stanna.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Övervintrande bofink

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve