Fågelobservationer: Sidensvans

2017-03-07 16:50:17, Agneta Wadström
Hej igen, de är kvar fortfarande, ibland ser jag ett par stycken och ibland ganska många. Idag var det 3 jag såg under fågelmatningen,igår många, och en flock flygande. Nu kollar jag inte hela tiden utan när jag råkar gå förbi köksfönstret eller fönstret mot fågelmatningen. Kan det vara så att de har blivit fördröjda på sin resa norrut? Vi har inte haft kul väder de senaste dagarna, hård blåst och idag snö, men det har varit sämre väder både norr och söder om oss. Roligt att se dem i alla fall!

2017-03-04 18:03:03, Agneta Wadström
Hej, Den senaste veckan har jag sett från 3 till minst ett tjugotal sidensvansar här hemma, mitt på Vikbolandet, först i träden och sedan på marken där de bl a ätit under fågelmatningen (skalade solrosfrön,vildfågelfrö från Granngården), De är snabba men verkar inte skrämma småfåglar eller koltrastar. Har inte sett dem så här års tidigare, bara på hösten sett att ena dagen är det fullt med rönnbär och dagen därpå tomt. Någon gång på hösten har jag väl sett en flock i lönnen men aldrig på våren, så länge och så många. Tycker de är fina.Vi har mycket enbuskar men det finns ju inga rönnbär nu och knappast något mer än ett svartnat nypon. Någon mer som sett dem är i närheten? Törs man hoppas på att de häckar här nere i Östergötland?

2017-06-29 15:58:29, Gunnar Tuisku
Vi har ett häckande par Sidensvansar 3 meter från husvagnen i en tall, dom matar sin avkomma hela tiden. Rörbäck, Norrbottenskusten. Fascinerande.

2017-06-29 18:19:53, steve
Hej Gunnar! Trevligt att du upptäckt häckande sidensvansar. Inte så vanligt att man hittar bo av dem. Man får nästan säga grattis till det ;-)

2017-03-05 12:10:25, Robert
Hej Agneta! Sidensvansen är på sommaren knuten till barrskogarna i norr och häckar som sydligast i Dalarna och Värmland. Det är alltså inte så sannolikt att de kommer häcka nere i Östergötland., men hoppas kan man alltid göra :). Hälsningar Robert

2017-03-18 20:25:53, Agneta Wadström
Nå. idag har jag sett dem flera gånger, från morgon till eftermiddag, Om jag förstått rätt har hannarna starkare färger på det gula på stjärtfjädrarna och i så fall är det både hannar och honor vi har. Inte så många i taget, säg 2-8 men jag vet ju inte om de sas turas om. Den stora flocken har jag inte sett idag heller.

2017-03-15 17:42:11, Agneta Wadström
Idag har de varit 2 - 8 samtidigt under fågelmatningen, 2 satt på en gren i lönnen lite tidigare. Jag är väldigt spänd på hur länge de stannar. Den stora flocken har jag inte sett på ett tag. Enligt min fågelbok blir de skyggare när de häckar men det är väl lite tidigt egentligen. Lika kul att se dem varje dag! Den vackra teckningen och den uppkäftiga tofsen på huvudet. Plus att de verkar vara fredliga.

2017-03-29 12:33:31, Agneta Wadström
Nu har jag inte sett dem sedan den 24/3 så de har väl dragit vidare.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Sidensvans

Tillbaka till kategorin: Fågelobservationer

Hjälp småfåglarna i vinter

På sidan "Vinterfågelmatning" får du tips om hur du bäst kan hjälpa småfåglarna under vintern.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2017 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve