Vilken fågel?: Fågel kvittrar. Video

2018-01-17 23:50:26, Emil
2018-01-17 Göteborg. Grimmered. Varje dag sedan nyår har denna lilla fågel kvittrat. Den börjar allt från 23.00-01.00 Nästan samma kvitter varje gång. En gång hörde jag en annan fågel längre bort, det lät som han svarade. Någon som vet vad det är för någon? Jätteliten. Ser han knappt från 3m avstånd i detta mörker. Lyssna på videon. https://youtu.be/SWSaLz3cKo0

2018-01-21 12:49:20, Harald Eriksson
Hej Emil!! Det är en gärdsmyg som Du har fått ljud på. Fågelsång som hörs på kvällar och nätter på det här viset kallas för "skuggsång". Det är fåglar som markerar att "i det här området bor jag". Det kan också vara unga hanar, kläckta i somras, som övar upp sin sång inför sin första raggningsvår. Sången är medfödd, men vartefter fåglarna hör artfränder sjunga senare under vår/sommar så blir de proffsigare och proffsigare. Mvh Harald (Steve ...jag vet hur duktig Du är, så varför tror Du rödhake? Du gör mig osäker fast jag är säker!;-))

2018-01-21 15:33:21, steve
Du har helt rätt Harald, det är en gärdsmyg. Misstag av mig! Tack för rättelsen :-)

2018-01-19 08:11:44, Steve
Det är en rödhake.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fågel kvittrar. Video

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve