Vilken fågel?: Snösiska/Gråsiska?

2018-02-23 22:01:51, Marcus
Gråsiska och snösiska kan vara mycket svåra att skilja och mellanformer finns. Jag tycker bilden uppe till höger skulle kunna passa på snösiska, med liten svart haklapp, näpet utseende, vitt vingband, ljus grundton och lite halmfärgat huvud, men för att vara säker bör man notera övergumpens utseende - rent vit på snösiska, streckad på gråsiska. Du behöver dock inte lägga allt för mycket vikt kring snösiska/gråsiska för att få ett nytt kryss, då arterna nyligen slagits ihop och numera räknas som en art- gråsiska, fast med rasen snösiska som generellt häckar längre norr ut än gråsiska

2018-01-28 20:50:09, Per Kjellsson
Tack Steve, Då vet jag var jag ska sätta krysset!

2018-01-28 19:56:53, steve
Det är bara vuxna hannar av gråsiska som har rött på bröstet. Honor och ungfåglar är grå. Så samtliga fåglar på dina bilder är gråsiskor.

2018-01-28 13:21:45, Per Kjellsson
Denna vecka har jag några exemplar av denna för mig nya fågel hemma i Nacka. I min gamla fågelbok är de mest lika snösiskan, ser inget rött på bröstet som gråsiskan ska ha.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Snösiska/Gråsiska?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror

Se live-sändningar på olika fåglar som häckar.
Havsörn
Fiskgjuse
Svart stork
Hägerkoloni
Mindre skrikörn
Kattuggla

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve