Vilken fågel?: Vilken rovfågel?

2018-02-26 18:55:44, Kristoffer
Vet nån vilken art detta är? Jag har mina aningar men vill ha lite hjälp.

2018-02-26 18:56:56, Kristoffer Olsson
Bild 1

2018-02-26 20:41:25, Harald Eriksson
Hej Kristoffer! Du har fotat en glada. Du har tagit bilden när fågeln har spärrat ut stjärfjädrarna maximalt, så stjärten ser rak ut. Jag tycker att stjärtens röda ovansida lyser igenom, vilket talar för röd glada. Jag vågar däremot inte satsa mina sista rena strumpor på att så är fallet, utifrån dessa bilder. Den andra art jag tänker på är brun glada. Det är Europas mest talrika rovfågel, men sällsynt i Sverige. Var är bilden tagen? Hoppas att någon skickligare än jag på forumet kan bekräfta eller bestrida! Mvh Harald

2018-02-26 18:57:47, Kristoffer Olsson
Bild 2

2018-02-27 20:03:43, Marcus
Visst är det en röd glada. Förrutom den röda stjärten så är de ljusa fälten ute på vingarnas undersidor typiskt för röd glada, medans brun glada har mer enfärgade vingundersidor. Dessutom är brun glada mer av en flyttfågel än röd glada och vinterfynd är mycket sällsynta.

2018-02-27 08:02:37, Kristoffer
Hej Harald, Jag såg den ute i Torup, Svedala igår. Jag ser att det är en röd glada nu. Har gått igenom foton på nätet och jämfört. Vi har väldigt mycket röd glada runt Svedala, för en stund tyckte jag att det var en brun glada. MVH Kristoffer

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken rovfågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve