Vilken fågel?: Vilken småfågel?

2018-05-28 21:04:14, Marcus
Det finns en typisk trädgårdsfågel som stämmer bra på din beskrivning, som heter just rödstjärt. Titta på bilder på rödstjärt hane så känner du nog igen den.

2018-06-02 22:39:55, Thomas Nilsson
Nån som vet vilken fågel detta är. Fångad på bild vid en å vid Tåkern.

2018-05-31 18:01:16, Marcus
Visst varierar utfärgningen en del. En fjolårshane är ofta lite mattare i färgerna än en gammal, och en fågel som slitit sina fjädrar mer har oftast klarare färger än en nyruggad. Sedan finns det en individuell variation, som hos alla fåglar.

2018-05-31 16:18:01, Hanna
Vi har löst det. Det finns 3 rödstjärtar i området, en är normal färgad, en svart och mycket starkare röd så mer piggment och sen så finns det en som ser urtvättat ut, alla färger är på halvfart. Misstänker att kan vara någon form av hyper pigmentering eller liknade.

2018-05-29 10:57:58, Marcus
Okej, kanske är det en hybrid då? Hybrider mellan svart rödstjärt och vanlig rödstjärt förekommer, men är ovanligt. Det är alltid klurigt att försöka se vad andra sett genom beskrivningar. En bild skulle hjälpa mycket. Sitter den och sjunger så brukar lätet räcka också för en artbestämning.

2018-05-29 09:29:48, Hanna
Nej, inte vanlig rödstjärt. Denna ser ut som alla bilder på den svarta rödstjärten förutom det vita bandet vid ögonen. Kanske är en blandras.

2018-05-29 09:20:32, Marcus
En av rödstjärtens karaktärer är ju just den vita pannan som går över ögonen.

2018-05-28 09:04:57, Hanna
Jag har tyvärr ingen bild, men ni får en beskrivning och sen får vi se om ni kan lösa detta. Idag , här i småland såg en fågel jag inte sett förut, den flög runt i en trädgård. Kolsvart huvud, kritvita ögon markeringar, mörka vingar, roströd underkropp och roströd stjärt. Ungefär samma storlek som en gråsparv. Den flög mellan 3 träd och man kunde se dess röda stjärt riktigt väl, det verkade som den försökte visa upp sig. Jag såg den flyga när jag gick på min promenad och när jag kom tillbaka 15 min senare var den kvar och flög på samma ställe. Jag har inte hittat något och just detta kolsvart huvud och kritvita ögon med röd stjärt var så annorlunda.

2018-05-28 23:17:09, Hanna
Den ser inte så ut, den ser mer ut som en svart rödstjärt men har vitt vid ögonen men inte en vanlig rödstjärt, Det är det vita runt ögonen som gör att jag inte placera den. Jag ska se om den är på samma ställe imorgon och ta en bild.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken småfågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve