Vilken fågel?: Vit hätta

2018-06-18 09:05:53, Marcus
Hybrider mellan rödstjärt och svart rödstjärt förekommer men är ovanligt, och den vita pannan brukar vara mindre på såna än på rena rödstjärtar.

2018-06-18 09:03:53, Marcus
Ja dom varierar en del i utseende med slitage av fjädrar med mer. Dock så ska ju rödstjärtens vita gå från pannan och en bit uppåt. Ett annat alternativ annars är någon annan fågel med pigmentfel, som leucism. Då bildas vita fjädrar som kan dyka upp slumpmässigt på fågeln.

2018-06-17 23:01:24, Marcus
Kika på nätet på rödstjärt hane så hittar du nog rätt.

2018-06-18 01:19:20, Janne
Har kollat massor av bilder nu, hittar dock ingen som är exakt lika. Verkar mer som en vägkorsningar mellan rödstjärt och svart rödsjärt. Rödsjärtens huvud är ju blågrått med i vissa fall en vit hätta framtill mot näbben. Denna hade svart huvud med en klart markerad vit hätta mitt på huvudet, typ blåmes. Men det finns väl variationer bland alla fåglar. Får väl nöja mig med det.

2018-06-17 22:14:18, Janne
Hej Såg en liten fågel jag aldrig sett tidigare. Såg den helt snabbt bara, ingen bild tyvärr. Kroppen var typ bronsrödaktig ryggen gråblå och gick mot svart i huvudet. Hade en väldigt klart markerad kritvit liten hätta mitt på hjässan. Vad tusan är detta, aldrig sett nåt liknande förut.

2018-06-17 22:21:02, Janne
Lite mer info Storlek som en talgoxe ungefär men kanske lite slankare. Sågs i Kinna. Såg den som sagt bara väldigt kort stund men tänkte direkt att en sån har jag aldrig sett förr.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vit hätta

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Mindre skrikörn 1
Kattuggla i holk
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2
Stare

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve