Vilken fågel?: Är det rödstjärt, Hona?

2018-06-20 23:15:31, Anders Fagerberg
Här annan bild av rödstjärt som satt på gren i träd. då kanske kan du bedöma vilken?

2018-06-21 08:05:16, Anders Fagerberg
Hej, Jag har studerade fågelboken rätt länge och jämföra med vanlig rödstjärt och svart rödstjärten, Tyckte att det är svart rödstjärt. vad bedöma ni om fågelart? Trevlig midsommar!

2018-06-21 13:48:43, Marcus
Jo, visst är den lik en svart rödstjärt. Hur betedde den sig i fält då? Svarta rödstjärtar sätter sig ofta på hustak och andra höga saker medans rödstjärten är lite mer skulkig och håller sig lite mer gömd. Troligen finns även en hane i området, så åk dit och lyssna efter sången eller håll utkik efter hanen för att undanröja alla tvivel. Svart rödstjärt har en väldigt märklig sång.

2018-06-20 23:10:46, Anders Fagerberg
Hej, Jag fotade fågel precis nära kyrka med stor trädgård, flera gamla träd och bredvid finns vägen som mycket trafikande. MVH Anders

2018-06-20 22:50:47, Marcus
Någon av rödstjärtarna är det ja, och honfärgad är den också. Dock så är den ganska mörk för att vara en vanlig rödstjärthona, men det kanske är ljusförhållandena som får den att se mörkare ut än vad den är? Annars kan det vara den ovanligare svarta rödstjärten. Vad var det för miljö där bilden togs? Rödstjärt dras ofta till trädgårdar och skogsgläntor medans svarta rödstjärten dras till industriområden, gärna med gamla tomma fabrikslokaler och bråte att gömma sig bland.

2018-06-20 19:29:03, Anders Fagerberg
Hej, jag fotade framför mitt hem och såg den fågel. och är lite osäker om jag skrev rätt art och kön! MVH Anders Fagerberg

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Är det rödstjärt, Hona?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve