Vilken fågel?: Fågelskrik

2018-07-03 21:18:52, Marcus
Låter som en stare. Dom har ett lite skärande skrik vid stressade situationer, tex när dom infångats för ringmärkning. Kanske fick skatan tag i den och tänkte försöka göra den till sin middag, eller så tog skatan en av dens ungar eller möjligen stal den mat rätt ur näbben på staren. Kråkfåglar är smarta och utnyttjar alla chanser att få tag på ett enkelt mål mat.

2018-07-03 20:46:42, Ahmed
Hej, Var med om en häpnadsväckande händelse häromdagen. Runt 4 på morgonen vaknade jag av ett högt och "läskigt" skrik. I panik flög jag upp ur sängen för att stänga fönstret eftersom att jag inbillade mig att något försökte ta sig in. Väl vid fönstret han jag vakna till lite och kollade ut, då såg jag en skata som hoppade iväg. Bredvid den iväg-skuttande skatan var en annan fågel. Mindre, svart, tjock, lång smal näbb, och vita prickar (kan sätt fel då jag precis vaknat i panik). Då jag är ganska säker på att skatan inte gör sådana läten så misstänker jag att den andra fågel gjorde lätet för att skrämma iväg den större skatan. Frågan lyder: Vad var det för fågel och vad var det för läten? Tack på förhand.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fågelskrik

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve