Vilken fågel?: Hjälp att identifiera...

2018-07-23 20:14:54, Marcus
Ja, det är svårt att ge några vettiga gissningar. Förrutom våra svenska fåglar förekommer det ju dessutom utländska förrymda burfåglar vilket försvårar en del. En dålig bild skulle ge massvis med hjälp.

2018-07-22 09:54:19, Bengt V
Tyvärr satt den på asfalt, eftersom det var det enda stället där det fanns vattenpölar (och det enda stället jag hade kunnat upptäcka den från en långsamt rullande bil). Det gula bandet var åt det neon-gula hållet och såg ut att följa hela vingens kant, mitt intryck var att det var på kroppen och inte på vingen. Det var på universitetsområdet i utlanten av centrum, så det fanns stora kastanjträd, gott om andra stora lövträd och en å 100 meter bort. Kanske får åka dit mer förberedd och hoppas att den är kvar i området...

2018-07-21 20:33:08, Marcus
I vad satt fågeln? I vass? Eller i tistlar eller liknande? Lite svårt att gissa men steglits har ju svarta vingar med tydligt gult band i, och skäggmes är lite gulbeige med svart rygg om det är en ungfågel. Skäggmes är starkt knuten till vass och steglits ses ofta på tistlar.

2018-07-21 09:22:25, Bengt V
Såg en liten fågel vid en vattenpöl i Uppsala igår. Körde förbi den med bil, så jag kunde inte ta någon bild. Den var ungefär lika stor som en talgoxe, men mer smal till formen. Ett kraftigt gult band på sidan, och ett svart mönster på ryggen som jag såg från ovansidan. Mönstret såg ut ungefär som bladet på en häcktrimmer, ett svart streck som gick längs med ryggen med kortare svarta streck från mitten ut mot sidorna.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Hjälp att identifiera...

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve