Vilken fågel?: Lund i Stockholm?

2018-07-26 19:51:25, Steve
Hej! Näe, det här är en blåmes. Troligtvis en ungfågel. Skugga och reflexer från gröna löv gör att det kan vara svårt att se vad det är.

2018-07-26 21:01:47, Jörgen G
Blåmes hade jag inte väntat mig. Även om teckningens mönster stämmer rätt bra. Trodde jag känner blåmesar väl, de häckar i enen framför verandan vid sommarstugan i Småland. De fanns därför över huvud taget inte på min lista. Denna fågel satt framför mig i solljuset på trottoaren en kort stund. Inga blå eller gula fält, allt drog åt grön-grått. Å andra sidan har jag inte lyckats finna någon bild på ung blåmes här och nu så jag har inget att jämföra med. Och så storleken, den var större än en blåmes. Skulle vara en väldigt storvuxen unge. Men kanske den alltjämt lite yviga fjäderdräkten gör att fågeln ser större ut än vad den är? Bifogar en obearbetad bild, den kanske ger mer rättvisa åt fågeln och därmed ännu säkrare bestämning.

2018-07-27 06:31:18, Steve
Jodå Jörgen, ingen som helst tvekan, det är en blåmes. Ungfåglarna har ännu inte fått den vuxna fågelns klara färger. Googla på blåmes juvenil så ska du se att det stämmer.

2018-07-27 11:02:43, Jörgen G
Då så! Nu har jag även kollat in bilder på unga blåmesar och inser att jag lärt mig något nytt igen. Tack för hjälpen /Jörgen G

2018-07-26 19:30:17, Jörgen G
Siktade denna fågel strax efter sju igår (on 25/7/) morse på Kungsholmen i Stockholm och undrar vad det är. Originalbilden blev kraftigt underexponerad vid fottillfället eftersom jag inte hann ändra kamerans inställningar. Jag har därför varit tvungen att ljusa upp bilden och öka kontrasten. Skillnaderna mellan de ljusa och mörka fälten hos fågeln har därvid blivit större på bilden än vad intrycket var på plats. Fågelns grundfärg är "sångargrågrön". Har uteslutit lövsångare p g a det vita bandet på vingen/bakkroppen. Det jag kommer närmast när jag sökt i böcker och på nätet är lundsångare, men den är så ovanlig att jag på egen hand inte vågar tro det.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Lund i Stockholm?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve