Vilken fågel?: Ett för mig nytt läte

2018-08-04 00:19:45, Anton S
Jag lyssnade på en härfågel, vilket det så klart inte var. =) Men den var väldigt lik i tonen (om man bortser från det trestaviga). Dock var den härfågel jag lyssnade på lite "hesare" än lätet jag hörde (och trestavigt). Men, som sagt, väldigt lik i tonen.

2018-08-03 14:26:04, Marcus
Även trutar kan ju låta så när dom flyger. Enstaka "gah" med några sekunder mellan.

2018-08-03 14:24:32, Marcus
Har svårt att komma på vettiga alternativ. Härfågeln har ju samma klang som göken ungefär, men ropar trestavigt. Sångsvanens flyktläte är ju ett enstavigt "tut" som kanske kan luras på håll?

2018-08-02 16:57:56, Marcus
Domherren har ett liknande läte, fast det är mer som en monoton vissling, likt sparvuggla. Hur lång tid mellan ljuden?

2018-08-02 16:50:37, Anton S
Plats: Mellersta Dalarna, Habitat: blandskog nära såväl hygge som by och älv. Tid på dygnet: 16:30. LÄTET var mycket enkelt, en kort upprepande ton med drag av lergök. Lite grand som en gök som glömmer sitt första "ko" (fast lite mjukare i tonen). Jag hade svårt att orientera, men jag fick intrycket av att den flög omkring medan den lät. Vad kan det vara?

2018-08-02 18:02:31, Anton S
Om du tänker på den där "vanliga" domherre-visslingen, så är det inte den. Detta var mörkare, någonstans i trakterna av galande gök och hoande pärluggla i tonläge. Det var uppskattningsvis två sekunder mellan varje "ho".

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ett för mig nytt läte

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve