Vilken fågel?: Hjälp mig hjälpa småfågeln!

2018-10-31 09:20:00, Pauline
Tack Marcus för snabbt svar, även om det inte var så hoppfullt. Låter som ett riktigt tråkigt sätt att dö på. Lämnar denna länken här, om någon skulle hitta till tråden och vilja veta mer. https://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/viltsjukdomar/trichomonas-hos-gronfink

2018-10-31 07:06:18, Marcus
Ser du din fågel sitta uppburrad på marken utan att vilja flytta sig så är det nog slutskedet och en snabb avlivning det bästa. Tänk på att sjukdomen kan spridas till hökar eller kråkor som vill få sig ett lätt byte.

2018-10-30 16:19:42, Pauline
Hej, Denna fågeln har kommit till fågelbordet den senaste veckan. Den bryr sig inte om talgbollar, och verkar ha svårt att skala solrosfröna. Mycket orädd och fluffig, så jag är rädd att den är sjuk. Vet ni vad det är för art? Skulle vilja veta vad de gillar att äta, kanske kan hjälpa den lite på traven. Jag och fågeln finns i Malmö.

2018-10-31 07:03:36, Marcus
Det är en grönfink, och dom äter sällan från talgboll, medans solrosfrön är en favorit. Beteendet är typiskt för en sjuk fink, och just grönfinken är speciellt utsatt för sjukdomen Trichomonas, som är en encellig parasit. Den sätter sig ofta i svalget och orsakar gula "bölder" vilket till slut gör det omöjligt för fågeln att svälja, så fågeln sakta svälter ihjäl. Sjukdomen är vanlig och sprids ofta via fågelmatningar. Din finks chanser är nog dåliga, men du kan åtminstone hindra fortsatt smittspridning genom att sluta mata för en vecka eller så, och rengöra mataren i hetvatten.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Hjälp mig hjälpa småfågeln!

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve