Vilken fågel?: Förrymd kanariefågel?

2018-11-07 12:07:30, Jonas
Jag har iakttagit denna nästan helvita (sånär som på gulaktig hjässa, nacke och rygg och mörka linjer på arm- eller handpennor) fågel vid min fågelmatning under de senaste två timmarna. Den är ungefär av samma storlek som en grönfink. Näbben är spetsig och finkliknande och ljust skär, liksom benen. Den håller till i träden vid fröautomaten och på marken. Jag hittar ingen rimlig kandidat i Fågelguiden och gissar på förrymd kanariefågel.

2018-11-07 12:09:33, Jonas
Ännu en bild

2018-11-07 13:25:31, Jonas
Nu hittade jag en gammal tråd med en bild på en fågel som liknar den som finns hos mig. Där är ett förslag leucistisk bofink. Bofink stämmer med kroppsbyggnad och beteende. Den är som sagt mycket iögonfallande vit.

2018-11-07 15:00:39, Marcus
Inte dumt förslag med burfågel, men den ser ju bofinklik ut som sagt. Leucism hittar man då och då i fågelvärlden, men sällan så här mycket. Se om den håller ihop med bofink eller bergfink, och om den lockar som nån av dom när den flyger upp när man går fram.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Förrymd kanariefågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve