Vilken fågel?: Skönsjungande fågel i november

2018-11-19 17:45:00, Helena
Hej! Jag har en fascination för näktergalar och älskar när de sjunger nattetid i maj här i Småland. I lördags natt vid 04 efter ett besök på akuten gick jag genom en park och hörde underbar fågelsång. Det påminde om näktergalens varierande sång och jag undrar om någon kan gissa sig till vad det kan ha varit för en art som sjunger starkt och varierande i den småländska novembernatten mitt i en stadspark?

2018-11-19 19:12:41, Marcus
När man plockat bort alla tropikflyttare som sångare, näktergal, buskskvättor mm, så finns inte så många alternativ. Vissa trastar sjunger vackert och tex koltrast finns kvar på vintern och kan ibland sjunga någon liten strof även under vinterhalvåret. Lyssna på nätet om du känner igen lätet. Annars har vi ju kattugglan som är en typisk parkfågel och som också kan ropa på hösten. Dess läte är dock helt annorlunda.

2018-11-19 19:14:04, Marcus
Gärdsmyg och rödhake är också tänkbara kandidater, liksom svart rödstjärt.

2018-11-20 08:17:22, Helena
Tack! Har lyssnat på Gärdsmyg och Rödhake och det skulle ha kunnat vara en av dem. Oavsett var det roligt att höra så vacker sång mitt i vinternatten!

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Skönsjungande fågel i november

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2018 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve