Vilken fågel?: Vilka andfåglar?

2018-12-16 13:13:55, Steve
Kan bara tillägga att den sovande anden närmast i bild är även det en kricka. En hanne!

2018-12-19 16:58:08, Annelie
Hej och tack så jättemycket för dessa utförliga förklaringar till mina luddiga bilder! Härligt att jag nu kan se skillnad på snatter- och gräsandhona (de är ganska talrika häromkring). Och krickorna är ju så fina :o). /Annelie

2018-12-15 13:03:35, Marcus
Gräsandshonor och snatterandshonor är inte lätta att skilja på. Man skymtar dock en vit vingspegel under fjädrarna långt bak på vingen på din andhona, vilket skvallrar om snatterand. Gräsanden har en blålila vingspegel medans snatterandens alltså är helvit. Detta är lättast att se om anden "vingar sig", alltså flaxar till. Näbben är lite smäcker för en gräsand också. Sedan har hon ju gubben sin till höger. Den minsta anden närmast i bild lämnar jag nog obestämd, även fast det lutar åt kricka även på den.

2018-12-12 19:04:26, Annelie
Hej! De mindre änderna har jag inte sett förut här i Varberg, men det behöver ju inte betyda att de inte är vanliga :o)) Vad är det för sorts änder? Det är några gränsandhonor också på bilden men dem känner jag igen :o) Tacksam för besked! Annelie

2018-12-13 11:59:49, Marcus
Dom två små änderna i mitten med gul "akter" är krickor, hanar. Den främre anden som ser minst ut är lite svår i den vinkeln, men kan nog vara en krickhona med tanke på storleken, men det kan även vara en dykand eller en smådopping. Finns fler bilder? Dina "gräsänder" i bakgrunden är snatteränder, åtminstone honan till vänster och hanen i mitten.

2018-12-14 11:27:31, Annelie
Här en förstoring på den fågel jag trodde var gräsandhona (krikan har jag ju redan fått en förklaring till)! Tack på förhand :o)

2018-12-14 11:25:34, Annelie
Hej Marcus! Tack så mycket för ditt utförliga svar! Jag tog tyvärr bara ett par bilder varav denna är den "bästa". De var så väldigt långt borta att jag bara såg några svarta prickar, men ville se vad det var för fåglar och tog bilderna. Jag skickar med ett par "förstoringar" om de är till någon hjälp. Jag trodde att honan längst upp till vänster var en gräsandhona och möjligen även den längst fram (som man bara ser baken på), det var även andra men de syntes så dåligt att jag klippte bort dem ur bilden...

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilka andfåglar?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve