Vilken fågel?: Blåmes, hane eller hona?

2018-12-19 17:07:52, Annelie
Och en till...

2018-12-20 13:46:59, Marcus
Ljuset gör mycket, speciellt vid fotografering. Det "blåa" i nacken på talgoxen är en reflektion på talgoxens lite oljeskimmrande svarta fjädrar på huvudet. Honan är ofta mattare här och i mulet väder ser alla lite mattare ut. Stjärten på en gammal talgoxehane kan nästan se lite åt det blå hållet ut också, i visst ljus.

2018-12-19 22:31:42, Marcus
Hej! Din första bild (mitten) är en talgoxe, och de andra två blåmesar. Båda arter går oftast att könsbestämma genom att studera dräkten, till skillnad från de flesta andra mesar. Vad gäller talgoxen så är det lättast att titta på området mellan benen (fjäderdräkten alltså!), långt ner på buken. Där breder hanens "svarta slips" ut sig till en stor svart fläck, medans honans " svarta slips" mattas ut och ofta försvinner eller åtminstone blir tunn och suddig. Hanen har i regel även blankare huvud än honan, så din talgoxe kan man nog gissa är en hane. Hos blåmesarna är dräkten väldigt lika, men i regel är honan mattare och ljusare i färgerna, speciellt det blåa. Dina blåmesar ser rätt han-färgade ut, men ljuset kan spela spratt, så det är väldigt osäkert. Sedan förekommer svåra/omöjliga individer också av båda arter.

2018-12-20 10:53:23, Annelie
Hej och tack så jättemycket för dessa fina förklaringar. Jag trodde inte att talgoxar kunde ha så blå dräkt. Jag har tagit bilder på talgoxe nyligen och den ser ut såhär :o). Jag har inte gjort något mer med bilderna än att förstora dem...

2018-12-19 17:05:33, Annelie
Hej! Dessa blåmesar (som jag tror att de är) har lite olika färger på rygg och huvud. Är det en hane och en hona, eller kan de variera så i färg? Tacksam för svar /Annelie :o)

2018-12-19 17:06:58, Annelie
Här en annan bild..

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Blåmes, hane eller hona?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve