Vilken fågel?: Lena fjädrar

2018-12-29 08:01:06, Marcus
Har svårt att tänka mig vad det skulle vara om inte stjärtmes i de färgerna. Vitt huvud, vit och lite rosa buk, svartvita vingar och stjärt passar endast in på stjärtmes. Gråsiska och snösiska är ju rosa på bröstet, men har inte vitt huvud eller svart på vingar och stjärt. Snösparv är svartvit men är aldrig rosa på buken. Kanske var det stjärtmesar som blivit lite blöta om magen och därför såg lite blankare ut?

2018-12-28 12:40:01, Eduardo Medina
Jag såg fyra fåglar som jag inte kan identifiera och som jag inte hittar i mina fågelböcker. Jag tittade på dem med kikare men lyckades inte fotografera med telefonen på 12 meters avstånd. De åt på marken, spill från fågelbord. När de gick hoppade de inte med båda benen samtidigt. De fyra visade sig mer ”självsäkra” än andra fåglar. Huvudet var vit. Bröstet var också vit, men två av dem var svagt rosa och de andra två lite grå- eller brunrosa. Vingarna och svansen var nästan svarta, med en vit teckning på kanten av handpennorna och på kanten av den relativt långa svansen. De påminner en stjärtmes, men de var kanske en aning större än en talgoxe. Dessutom såg fjädrarna i kroppen släta eller lena ut (inte duniga, luddiga eller ulliga som stjärtmesen). Att bröstet och huvud hade lena fjädrar var det mest iögonfallande kännetecken. Fåglarna såg jag den 25 december tre mil norr om Västerås.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Lena fjädrar

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve