Vilken fågel?: Kroknäbb i trädgården

2019-01-05 07:12:17, Marcus
Som Oskar skriver gjorde den suddiga bilden det enkelt. Det är utan tvekan en varfågel.

2019-01-04 18:54:44, Marcus
Varfågeln är närmare i storlek med en trast än en småfågel, och äter faktiskt småfåglar, därav kroknäbben. Med mörka "banditmasken" har man inte så många val i traststorlek.

2019-01-05 09:27:19, karin
visst ser den ut som en varfågel i övrigt och förstår att ni tänker det då näbben inte syns på bilden, men näbben är för kort. det är jag 100 på eftersom jag inte såg den på håll, utan höll fast den i händerna. Den var lång, minst 4 cm, det var därför jag tänkte att det var en udda fågel, kanske en sjöfågel. Men den kanske var deformerad, som den där talgoxen med superlång näbb.

2019-01-03 19:01:49, karin
En fågel hade irrat in sig i vår inhägnade pergola och kom inte ut. Jag lyckades fånga den och släppte ut den. Har aldrig sett en sådan förut och hittar inget i fågelboken. Vi bor vid en sjö också ska jag säga, i Västergötland. Den var stor som en koltrast, men rundare i formen. Den kändes fluffig när jag höll i den. Näbben var mörk/svart och ca 4 cm krökt nedåt. Mörkt streck från näbben och ut över ögat. Mörka/svarta stjärtfjädrar som den plymade ut med när den flaxade och försökte ta sig ut. Ljust grå och/eller vit vid huvud och rygg, ljusare bröst tror jag. När den flaxade påminde den i färgerna om stjärtmes. Normallånga ben. Hittade trädgårdskrypare i boken som påminner lite om den men den är ju alldeles för liten och för brun. Någon idé?

2019-01-05 01:08:48, Oskar
Det är en Varfågel du sett. Bilden gör saken än mer säker. Näbben upplevs ofta längre än vad den är då den ligger i linje med sen svarta ögonmasken.

2019-01-04 23:32:01, Ulf
Kan det vara en burrymling? Du vet ingen i närheten som håller burfåglar?

2019-01-05 06:55:01, Steve
Fågeln på fotot visar tydligt att det är en varfågel.

2019-01-04 20:33:50, Marcus
Verkligen knepigt i så fall. Jag kan inte komma på någon av sveriges eller ens europas arter som skulle se ut så. Det förekommer förvisso missbildningar av näbbar på fåglar, tex har jag vid ringmärkning hanterat blåmesar med över dubbelt så lång näbb som normalt, och även ett par koltrastar. Men det är ändå mycket ovanligt och ses på kanske 1/5000 fåglar.

2019-01-04 20:51:04, karin
ville ju inte stressa den ännu mer med att fota den men kunde ju aldrig ana att jag skulle råka på en så svåridentifierad fågel! jag är helt säker på näbben eftersom jag höll den snett i händerna och stirrade på den då den var så iögonfallande. uhu vad tråkigt att inte få veta vad det var!

2019-01-04 21:05:48, karin
här är ett försök till teckning på fågeln

2019-01-04 21:07:10, karin
och ett väldigt suddigt foto

2019-01-04 19:51:20, karin
ok, men jag glömde skriva att varfågelns näbb är alldeles för kort. Den jag höll i hade en näbb som var minst 4 cm lång. Böjd är kanske mer korrekt ord också. som en snäppanäbb.

2019-01-04 19:54:11, karin
fast mer böjd än många snäppanäbbar förresten, svårt beskriva böjen, som en sur mun

2019-01-04 17:13:57, karin
Den är för liten, den jag höll i var ingen småfågel utan mer stor som en trast

2019-01-03 19:35:17, Oskar
Kan det ha varit en Varfågel du sett? En vintergäst i Västergötland.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Kroknäbb i trädgården

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Extra sida

Nu under hösten och vintern finns det kanske tid att snickra ihop lite holkar
Du kan få några tips här på: Fågelholkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve