Vilken fågel?: Större rovfågel? Vilken art?

2019-03-13 19:45:18, Anna-Lena
Bor i Halmstad. Körde genom blandskog härom dagen. Såg en stor alldeles kritvit fågel med lite större svarta fläckar flyga förbi mig. Ganska säker på att det var en rovfågel. Den var kortare och ganska satt i kroppen. Vad var detta?

2019-03-14 21:22:05, Anna-Lena
Tack för svaret. Nej blå kärrhök var det inte sådan här jag sett innan. Trodde inte att ormvråkar kunde bli så kritvita. Trodde nästan det var en uggla pga kroppen. Men vita ugglor låter osannolikt i södra Sverige. Ska hålla utkik efter den. Hoppas att få se den vackra fågeln igen.

2019-03-14 08:07:19, Steve
Hej Anna-Lena! Svårt att svara på när det inte finns någon bild att titta på. Det jag skulle kunna gissa på är en väldigt ljus ormvråk. Ljusa ormvråkar är inte helt ovanligt i södra Sverige. En annan rovfågel som är vit eller ljusgrå med svarta vingspetsar är blå kärrhök, men den har ganska långa vingar och lång stjärt. Inte satt i kroppen som du skriver.

2019-03-12 18:48:47, Joel
Hittade vad som var kvar av den här fågeln. Jag gissar att den försökt sno åt sig ett dödat rådjur av en lo men åkt på en nit. Huvudet var borta och hittade inga klor. Nu undrar jag vad det kan vara för fågel. Tyckte den var rätt stor, kan det vara en örn?

2019-03-12 21:39:59, Joel
Bild två

2019-03-12 21:52:29, Marcus
Det ser faktiskt ut att vara en kungsörn. Att den dödats av ett lo känns långsökt. Troligare dött av annat (blyförgiftning och kollision med vindkraftverk vanligt) och ätits upp av tex räv. Även fast fågeln inte är komplett så tillhör den statens vilt och ska lämnas in till polisen. Dom kan sedan skicka den vidare till SVA för en analys så kan man få reda på vad den dött av.

2019-03-13 09:31:45, Joel
Tack för svar Marcus. Jag hittade den i närheten av resterna av ett rådjur. Båda dödade senaste dygnet. Därför tror jag att det finns ett samband. Ok bra att veta, får lämna in den då.

2019-03-15 07:51:55, Steve
Hej igen Anna-Lena! Fjällugglor vandrar söderut under vintern och kan sällsynt dyka upp lite varstans i Sverige. Dock har det inte rapporterats en ända fjälluggla i Sverige under den senaste månaden.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Större rovfågel? Vilken art?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Spelande tjädertupp
Kattuggla i holk
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve