Vilken fågel?: Tvi-tvi-tvi. Vem är det?

2019-04-23 08:36:13, Carina
Tack för era förslag, som tyvärr inte löser frågan. Mindre hackspett ligger närmast, men "min" fågels läte är långsammare, inte så hetsigt som hackspettens. Jag har hört fågelljudet i flera skogar runt Uppsala, det låter likadant, så fågeln vid mitt hus har ingen egen ljudvariant.

2019-04-21 14:17:23, Carina
Morgon, middag, kväll sitter den rackaren nånstans uppe i träden i skogsdungen i Uppsala och tutar sitt tvi-tvi-tvi eller tui-tui-tui. Det måste ju vara en vanlig fågel, men jag kan inte komma på vad det kan vara och lyckas inte få syn på den. Den har sjungit/låtit sedan mitten av mars. Jag blir "galen" av att inte veta vem hen är. Har någon ett förslag?

2019-04-21 14:19:40, Marcus
Finns flera förslag. Nötväcka, talgoxe, mindre hackspett, grönfink. Svårt att gissa på en sån beskrivning.

2019-04-22 04:48:30, Mikael Westerlund
Min gissning är gransångare Googla på gransångare och läte så kan du jämföra

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Tvi-tvi-tvi. Vem är det?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve