Vilken fågel?: Fågel utanför torneträsk

2019-05-03 17:21:47, Emma
Har tyvärr ingen bild, men undrar så vilken fågel jag såg norr om torneträsk idag kl 16. Jämnt rödbrun på rygg och vingar, svarta spetsar som ett v på vingarna, grå undertill. Seglade i luften med väldigt"rena" former, nästan lite måsliknande i kroppen fast mindre. Googlade och det närmaste jag hittade var lavskrika, men fågeln jag såg hade hela ryggen rödbrun medan stjärtfjädrar var gråaktiga. Storleken stämmer dock ungefär Vad kan jag ha sett???

2019-05-04 09:35:28, Emma
Nej, inte det heller, börjar tro att det var en Tornfalk i alla fall och att det var på lite för långt håll för att se det svarta på ryggen. Bilden här är det närmaste jag hittar det jag såg

2019-05-03 17:36:55, Steve
Hopplöst svårt utan bild. En vild gissning är dvärgmås i vinterdräkt.

2019-05-03 17:40:36, Emma
Nej, såg inte ut som en sådan. Närmsta jag hittar är en rödfalk (hade sagt Tornfalk om det inte vore för att den helt saknade svart i det röda), men rödfalk förekommer väl inte här uppe!

2019-05-03 18:19:41, Steve
Vi provar med brun kärrhök hanne då :-)

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Fågel utanför torneträsk

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve