Vilken fågel?: Ovanlig fågel

2019-05-15 11:43:24, Minna
Det är nog varken törnskata, stjärtmes, gärdsmyg eller något annat av förslagen. Den var smärt/slank som en sångare och hade tunn liten näbb, så den äter troligtvis insekter. Jag är inte säker om den letade efter bomaterial, den kunde lika bra ha letat efter mat också. Så jo, en felflugen fågel låter troligt, men varifrån har den kommit? Vad är det för fågel?

2019-05-15 11:45:58, Minna
Det mest iögonfallande var ögonbrynen och det svarta strecket på nedre delen av ryggen som gick ut till stjärttippen. Det var det som fick mig att fästa uppmärksamhet på den, för nåt sånt har inte våra nordiska fåglar.

2019-05-10 17:23:17, Marcus
Svårt att komma på något bra förslag. OM den samlade bomaterial så lär den ju häcka i närheten vilket bör ge dig fler chanser att fota den. Även en dålig bild skulle hjälpa mycket. Känns dock osannolikt att något felfluget/förrymd burfågel skulle bygga bo. Men man vet aldrig.

2019-05-10 18:27:52, Steve
Kan ju fortsätta mad gissningar....har du kollat gärdsmyg?

2019-05-10 11:57:45, Minna
I Jakobstad, Finland, så ganska långt norrut med andra ord.

2019-05-09 17:14:04, Minna
Såg en annorlunda fågel i morse, en som jag aldrig sett förut. Den săg ut att leta efter material till boet bland buskarna utanför vårt fönster. Fick ingen bild på den, men tecknade ner de viktigaste kännetecknena. Hittade ingen liknande i min fågelbok eller på nätet. En sångare av nåt slag var det kanske. Den var slank, hade en tunn ljus näbb, ljusa ben, svagt rosa på bröstet, annars ljus grăbeige under näbben och på buken. Svarta streck som ögonbryn, och de fortsatte ner i nacken. Ett svart streck från mitten av ryggen som gick ut ända till stjärttippen. Stjärten brun, ryggen brunspräcklig pă sidorna. Mot vingarna övergick det i ett suddigt rutmönster. Vingarna var också brunspräckliga eller randiga, minns inte riktigt. Någon som vet vad det kan vara för småfågel?

2019-05-09 20:38:10, Marcus
Inte lätt trots din fina skiss. Törnskata, stjärtmes eller skäggmes är alla lite skära på bröstet, men inte speciellt lik i övrigt. Vart i landet sågs den?

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Ovanlig fågel

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve