Vilken fågel?: Orange fjädrar på hackspett

2019-06-07 17:27:13, Annelie
Hej. Här en annan bild på den

2019-06-07 17:37:54, Marcus
Som du säkert sett klättrar hackspettar med buken mot stammen, och hackar dessutom ut sina trånga bohål i stammarna, som dom sedan klämmer sig in och ut genom. Därför blir fjädrarna OFTAST skitiga och klibbiga av kåda och annat. När en hackspett är rent vit på magen är den troligen nyruggad. Dom byter fjädrar på högsommaren/ sensommaren och är alltså som skitigast nu pga gamla fjädrar i kombination med häckningsbestyren.

2019-06-07 17:44:03, Annelie
Hej Marcus! Tack så mycket for infot! Ja, jag har sett (kanske just denna) hacka ett bo i en björk under april-maj (en perfekt cirkel) och nu är det ett "himla pipande" i boet och det stack ut ett litet huvud häromdagen, så de är väl snart ute :o)

2019-06-07 17:25:06, Annelie
Hej! Denna hackspett (större) kommer ofta förbi och äter nötter och annat vi lägger ut åt sdmåfåglar vid en anddamm här i Varberg. Min fråga är varför den är så orange färgad på buken? Det är en hane ser jag, och att det är en större hackspett ävenså, men just denna "smutsiga" färg har jag hittills inte sett någon ha... Tack på förhand för information! /MVH Annelie

2019-06-07 17:26:13, Annelie
Hej. Här en annan bild på den

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Orange fjädrar på hackspett

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve