Vilken fågel?: Vilken uggla?

2019-06-16 23:15:52, Magnus Claesson
Såg idag, runt kl 21 en uggla sittande på viltstängslet längs med riksväg 70 i höjd med Broddbo i Sala kommun. Tänkte först att det var ormvråk, när vi kom närmare så tänkte jag "det var en stor omvråk" varpå precis vid passering så ser jag att det är en uggla. Den var brun som ormvråk i färgen men ljust uppblandad på bröstet. Ögonen uppfattades som att det var grått runt om och att det gråa "gick ihop" i en större panna, alltså inget som tydligt gick ner som en stor näsa eller vad man kan kalla det. Inga horn på huvudet som i övrigt uppfattades som brunt. Jag tänker mig slaguggla men kan de va så pass mörka att man på håll tror det är ormvråk (lappuggla är väl ännu ljusare)? Finns det annars någon uggla som är så pass stor att man först tror omvråk?

2019-06-17 06:49:16, Marcus
Jorduggla sitter ibland öppet och kan även ses dagtid. Ungefär i storlek med ormvråk.

2019-06-17 19:08:36, Magnus Claesson
Som tur var åkte en mer erfaren fågelskådare än jag samma väg just du, det visar sig att det var lappuggla. Se https://artportalen.se/Sighting/78463140

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vilken uggla?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Fågelkameror - livesändning

Klicka på "Play"-knappen för att starta livesändningen:
Nattskärra
Mindre skrikörn 1
Fiskgjuse 1
Svart stork
Gråhäger
Fiskgjuse 2
Mindre skrikörn 2

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve