Vilken fågel?: Mekaniskt läte

2019-07-12 21:40:11, Marcus
Tiggläte är ingen dum idé. Många av de fågelljud man hör på senvåren till högsommaren är ju tiggläten. Svårt med beskrivning av ljud som sagt. Några förslag är sång av grönsångare, gärdsmyg och ärtsångare. Xylofondrill kallar man ett av kattugglans revirläten. Det hörs dock nästan enbart nattetid.

2019-07-12 12:54:52, Anton S
Att beskriva läten brukar vara hopplöst, men detta är så enkelt att det torde gå. De senaste dagarna har jag från blandskogen (Västerdalarna) hört ett för mig nytt läte. Det låter nästan som att det sitter någon med en xylofon och slår rytmiskt/mekaniskt och ganska fort (cirka 6-8 "slag" i sekunden) på en och samma "tangent" (en av de högre/ljusare), för att sedan byta ton en stund och sedan återigen byta tillbaka. Lätet kan hålla på närmare tio sekunder utan avbrott. Spontant tänker jag tiggläte, men det är verkligen från höften.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Mekaniskt läte

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve