Vilken fågel?: Gulsparv?

2019-07-15 10:12:50, Marcus
Någon gulsparv är det inte, den grova näbben tillhör en fink. Spontant en grönfink, men det ljusa på vingen stämmer inte. Dock är det inte ovanligt att bla grönfink får pigmentfel och bildar ljusa partier likt detta. Var fågeln väldigt orädd? Det känns lite som en förrymd burfågel, och hos burfåglar är "pigmentfel" betydligt vanligare. Jag har inte stenkoll på burfåglar, men kanariefågel känns som ett alternativ.

2019-07-14 23:06:04, Stefan
Aldrig sett en gulsparv, eller vad det nu är, men troligen hört. Satt på ett räcke i centrala Eskilstuna 14/7, 19. Tack på förhand.

2019-07-15 14:27:05, Stefan
Tack Marcus. Den var hyfsat orädd. Det som fick mig att reagera var lätet, inget som jag hört förut. När du säger burfågel så var det lite som i djuraffären, inte det där ett två... sjuuu ljudet. Skulle mycket väl kunna vara en rymling.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Gulsparv?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve