Vilken fågel?: Stor rovfågel - identitet?

2019-08-16 15:47:39, Sara
Vill bara lägga till att jag trodde det va en Fiskgjuse men har läst om dem och denna var både alldeles för stor och hade fel färg på fötterna enligt beskrivningarna.

2019-08-16 17:12:26, Steve
Jag tror inte det är en rovfågel utan en ung storskarv.

2019-08-16 18:55:09, Sara
Ok, är Storskarv vita på huvudet som unga? Jag hittar nämligen bara svarta när jag googlar hehe. Vissa är vita på magen men hittar ingen med helvitt huvud.

2019-08-16 15:37:16, Sara
Stötte på denna stora rovfågel idag och undrar om någon kan identifiera den? Uppskattar fågeln att vara mellan 70-80cm lång då den var nästan dubbelt så stor som min hund på 40cm/7kg. Den hade svart/grå fjädrar och de vita fjädrarna i nacken och på bröstet var spräckliga i topparna vilket inte syns på kortet så bra. Fötterna var brun/svarta och den hade en mörk näbb, den verkar sova med hakan tryckt mot bröstet, så den såg huvudlös ut först. Den sov ostört ute i älven och verkade inte reagera alls på sin omgivning. Den sågs i Munkedal/Bohuslän och ett laxkadaver hittades i närheten. Någon som vet vad det skulle kunna vara för en rovfågel?

2019-08-16 20:04:15, Steve
Inte helt vit kanske. Men titta på följande bild från Artportalen: https://www.artportalen.se/Image/2418985

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Stor rovfågel - identitet?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Holkar och fågelmatning

Här nedan kan du få lite information hur du snickrar ihop en fågelholk samt tips på vinterfågelmatning:
Fågelholkar

Vinterfågelmatning

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve