Vilken fågel?: Alkliknande havsfågel

2019-10-16 17:45:09, Chris
Hej, lyckades dessvärre inte knäppa en bild men såg en alkliknande fågel som var klart svart och vit, typ samma kontraster som en tordmule, med svart huvud och en uppåtsvängd näbb som var ganska lång (minst lika lång som huvudet). Den var i storlek med en fiskmås och den dök. Jag såg den inomskärs i den göteborgska skärgården. Bläddrade runt bland olika arter men kunde inte hitta någon som hade den typen av näbb. Ursäkta om jag inte brukar korrekt fågellingo.

2019-10-16 19:20:20, Oskar
Låter inte helt olikt en sillgrissla i vinterdräkt. Kan det stämma?

2019-10-17 07:52:28, Chris
Det verkar rimligt! Jag såg bara bilder på fågeln i sommardräckt när jag bläddrade runt. Tack för hjälpen!

2019-10-17 09:06:27, Marcus
Den näbben låter nästan mer som smålom. Kika på den i vinterdräkt och juvenil. Även storlom är ett alternativ.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Alkliknande havsfågel

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Invasion av ovanlig fågel.

Just nu kommer det in flockar med tallbit från norra Ryssland.
Rapportera gärna här om du ser någon. Äter med förkärlek rönnbär. Är oftast helt oskygga.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve