Vilken fågel?: Koltrast?

2019-10-26 13:30:41, Erika
Bild saknas, är jag rädd; såg fågeln på lite avstånd och den var sällan stilla. Kroppsform och -storlek var trastliknande, men fjäderdräkten helt svartbrun (bröstet möjligen ljusare svartbrunt) och stjärten ganska kort. Vid stillastående hölls stjärten upplyft i ca 45 grader. Vid rörelse hölls både stjärt och huvud vågräta, och fågeln sprang korta etapper i stöten - den hoppade inte. Min första gissning var koltrasthonan, men jag är inte alls säker. Observation gjord i södra Lapplands inland, nära fjällvärlden.

2019-10-26 23:57:38, Marcus
Låter som ett typiskt beteende för en koltrasthona. När den småspringer letar den efter mat. Höjt huvud och stjärt är typiskt beteende när fågeln är alert och tex spanar efter faror, innan den fortsätter födosöket. Ett alternativ till koltrast i fjällvärlden skulle vara ringtrasthona, som ser snarlik ut men har en ljus liggande halvmåne på bröstet. Sannolikheten talar ändå för koltrast.

2019-10-30 12:55:01, Erika
Tack för svaret! Jag litar på det. :)

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Koltrast?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Invasion av ovanlig fågel.

Just nu kommer det in flockar med tallbit från norra Ryssland.
Rapportera gärna här om du ser någon. Äter med förkärlek rönnbär. Är oftast helt oskygga.

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet. E-post till webbansvarig, använd kontaktformuläret.

© 2010-2019 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve