Vilken fågel?: Vad är detta för fågel?

2023-11-21 15:14:21, Jörgen
Fast jag har inte sett någon bild på bergfink som har dom där stora fälten med vitt på huvudet och den kraftiga svarta randen från ögat och bakåt. Inte heller dom två kraftiga vita linjerna på ryggen. Sedan är det andra saker som skiljer när man tittar på bilder på bergfinken Det kanske är en sådan i alla fall men jag har inte sett någon bild som liknar den här fågeln.

2023-11-22 13:56:26, Steve
Skönt med ett klart svar ;-)

2023-11-21 18:35:35, Jörgen
Ja, jag har kollat i Fågelguiden från 2009 som jag har hemma och har inte hittat någon fågel som liknar denna med dom mönstren på huvud och rygg. Synd att den bara var här i en minut annars hade jag kunnat ta fler och bättre bilder.

2023-11-22 00:34:20, Jörgen
Det närmaste jag kan komma är gråsiska eller eventuellt snösiska som har dessa vita skarpa streck på ryggen och lite rostrött/beige på bröstet. Många bilder på nätet visar lite andra färger. Mer rött både på bröst och huvud och i övrigt en ljusare färg totalt sett men på den bifogade bilden här så är det ganska likt . Den största skillnaden är huvudet då "min" fågel har ljusare på sidorna och mer markerad skarp svart rand men jag antar att det är avvikelser som kan förekomma. Jag såg även att gråsiska har rapporterats i närområdet så det är väl mest troligt en sådan.

2023-11-22 13:54:28, Marcus
Det är en adult hane gråsiska. Ljusförhållanden och fotovinkel kan luras mycket.

2023-11-21 14:42:13, Jörgen Persson
Två skarpa vita linjer på ryggen. Vita fält på sidan av huvudet med en kraftig svart rand i mitten från ögat och bakåt. Mörk längst upp på huvudet. Annars är den svart, vit och brun. Vitt på bröstet med ett rostbrunt fält upp mot hakan. Har aldrig sett den tidigare.

2023-11-21 14:44:43, Steve
Det är en bergfink. En Norrlands fågel på väg söderut.

2023-11-21 17:27:41, Steve
Mmm.....du kan ha rätt i att det inte stämmer riktigt med berfink. Svårt att se tycker jag. Min andra tanke var hämpling men jag kan inte svara.

Skriv ett nytt inlägg i diskussionstråden: Vad är detta för fågel?

Tillbaka till kategorin: Vilken fågel?

Jämför några av våra vanligaste fåglar

Sveriges mesar
Sveriges trastar
Sveriges finkar

Landskapsfåglar

Symboler för de svenska landskapen

FORUM

Välkommen att diskutera och ställa frågor om allt som rör våra vilda svenska fåglar. Du kan även bifoga en bild till ditt inlägg.

Kontakt (ej frågor om fåglar)

E-post till webbansvarig: info(snabel-a)fageln.se
OBS! För fågelobservationer eller fågelfrågor, använd forumet.

© 2010-2024 fageln.se
CMS by N2CMS | HTML Template ResponseEve